Saturday, December 10, 2005

 

Cuenca

Het heeft even geduurd, maar daar is ie weer. Vanuit Cuenca, dekzeilencapitol van Ecuador. Erg mooie stad. Even geen foto´s want geen USB-aansluiting, maar echt de moeite waard. Ik ben hier inmiddels 3 dagen. De busrit hiernaartoe was net als de andere busritten weer een belevenis. In de bus snoerharde salsa- en reggeaton muziek, soms onderbroken door zo´n B-oorlogsfilm. Verder komen er constant verkopers aan boord om je van alles aan te smeren (van kettinkjes tot eten tot snoep tot toiletpapier), en daarnaast is de hele route hier één grote halte. Iedereen kan te pas en te onpas de bus stoppen en van die mogelijkheid wordt gretig gebruik gemaakt. Erg vervelend is trouwens ook het constante orenploppen door de hoogte- en dus drukverschillen. Kortom: anders dan bij ons.

Ook het eten is trouwens anders. Het goede nieuws is dat de Ecuadorianen mijn voorliefde voor Avocado delen. Verder heb ik ¨Cuy¨ gegeten, Cavia dus. Ander hoogtepunt was de Encebollado, een soort vissoep waar je een bakje popcorn en een bakje sla bijkrijgt, dat je vervolgens geacht wordt in de soep te gooien. Erg apart. En de porties zijn erg ruim. Nou ben ik niet zo´n grote eter, dus mijn bordje is zelden leeg. En zoals eskimo´s 32 soorten sneeuw kennen, zo heeft men hier 36 soorten mais. Van wit tot zwart en alles daartussenin (zelfs geel). Verder is het moeilijk wennen aan hoe goedkoop alles hier is. Een biertje is een dollar, en voor het eten ben je zelden meer dan 5 dollar kwijt in restaurants. Een glas vers sap: 75 centavos. En de laundry kost ongeveer 2 dollar per keer. Ik heb inmiddels wel één keer mijn kleren wat kleiner teruggekregen dan ik ze had weggebracht, maar dat mag de pret niet drukken.

Maar Cuenca dus. Mooie oude koloniale stad met mooi weer. Vanochtend ben ik naar Ingapirca geweest, Incaruïne hier in de buurt. De best bewaarde van Ecuador. Ik lees overal dat Peru veel mooier is dus dat komt nog, maar deze was al de moeite waard.

Het plan voor de komende dagen is om een beetje vaart te maken: morgen met het vliegtuig terug naar Quito, en maandag met Avianca, Columbia´s Finest, vliegen van Quito naar Lima. Vervolgens Lima bekijken en snel doorvliegen naar Cuzco om Macchu Picchu te doen. We gaan het meemaken!

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?